Goede doelen

Ingebrachte kleding die ongeschikt is voor de winkel schenk ik aan verschillende goede doelen.

Slowfashion

Het herstellen van textiel past in de huidige trend waarin we op zoek zijn naar hergebruik van onze spullen, duurzaamheid. Slow Fashion als reactie op Fast Fashion. In plaats van een kapot kledingstuk in de textielcontainer te werpen maak je er weer een als-nieuw kledingstuk van.


BORO

Spijkergoed ‘voorbij de houdbaarsheids-datum’ geef ik door aan textielchirurgijn Renée van Cootwijk. Samen met Karen Lamsvelt geven  zij afgedankte denim-kleding een nieuw leven door middel van de eeuwen oude Japanse textielverwerkingstechniek: Boro.

Boro is een Japans ambacht waarbij textiel zichtbaar wordt hersteld, verstevigd en verfraaid,’ legt Renée van Cootwijk uit. ‘Dit gebeurt met de hand: simpele rijgsteken en toevoeging van gebruikt textiel maken een versleten kledingstuk weer als nieuw.’
Deze techniek is in de 17e eeuw in het noorden van Japan ontstaan als gevolg van armoede. Er was schaarste en het koude klimaat verhinderde het verbouwen van katoen.

Boro is inmiddels herontdekt door modeontwerpers als o.a. Comme des Garcons, Maison Martin Margiela en Koromo Kyoto. Deze laten zich inspireren door de ambachtelijke uitstraling van de Boro-techniek. Veel toepassingen zijn vooral terug te vinden op denim.

Meer info: www.instagram.com/reneevancootwijk/


Duurzame kleding-projecten MAPSZ

Map Renes, studeerde Monumentaal Textiel aan de kunstacademie, promoot circulaire economie sinds 2010. ‘Vanuit visionaire blik en creativiteit bedenk ik concepten’, omschrijft zij haar werk.

Om duurzaamheid op een frisse manier te communiceren, bedacht zij duurzame projecten Frisgroen feest! en Groenkapje.

Meer info: www.mapsz.nl


Stichting Sympany

‘Sympany is een sociaal ondernemer. Sympany heeft noch politieke noch religieuze achtergronden. De opbrengst die we genereren door het inzamelen, sorteren en verkopen van textiel zetten we in om mensen uit kansarme situaties te helpen. Elk jaar geven we circa 23,5 miljoen kilo kleding en overig textiel een tweede leven. Het wordt opnieuw gedragen of gerecycled tot nieuwe producten. Daarbij zorgen we voor werkgelegenheid, ook voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Alle kleding wordt verkocht. De opbrengst gaat via de gelieerde stichting Sympany naar projecten in DR Congo, Malawi, Angola en India die zelfredzaamheid en duurzaamheid nastreven met een steeds sterkere focus op de textielindustrie. We willen boeren leren om meer uit hun grond te halen zonder extra belasting voor de omgeving. We leiden studenten op in praktische beroepen als naaister en houden bij alles wat we doen de balans tussen mens, milieu en meerwaarde in de gaten.

Ons werk zorgt voor een betere wereld waar mensen kansen pakken om zelfredzaam te worden en oog hebben voor duurzaam ondernemen.

Door overdracht van kennis en het aanleren van vaardigheden worden mensen zelfredzaam. Bij elk project gaan we zorgvuldig om met het milieu. Onze projecten zijn efficiënt en effectief: jaren later bestaat er nog een blijvend effect. We geven in principe dan ook niets zo maar weg, omdat is gebleken dat dit alleen tijdelijke effecten genereert.’, aldus website-informatie Sympany.’

Meer informatie www.sympany.nl


Kopzorg op Bali

‘Kopzorg op Bali’ is een Nederlands initiatief dat het Suryani Institute for Mental Health op Bali ondersteunt om psychiatrie uit de schaduw te halen en patiënten te helpen. Medewerkers van deze organisatie behandelen veelal kosteloos psychiatrische patiënten op dit eiland.
De initiatiefnemer van deze organisatie, Marjan van der Kuil, woont in de wijk Assendorp te Zwolle.

In de winkel kun je dat wat het je waard is werpen in het daarvoor bestemde blik ‘Kopzorg op Bali’.

Voor verkoop ingebrachte kleding die voldoet aan de door mij gestelde kwaliteitseisen maar onfris (ongewassen is of muf ruikt) is, was en strijk ik zelf. Daarna bied ik het alsnog te koop aan in de winkel, 40% van de opbrengst bij verkoop is voor ‘Kopzorg op Bali’:

Meer informatie: www.facebook.com/KopzorgopBali/


Pink Ribbon

Kleding die niet is verkocht in de winkel bied ik te koop aan op de kraam tijdens de zomerbraderie. De helft van de opbrengst is voor borstkanker-onderzoek, Pink Ribbon:

‘Een beter leven voor borstkankerpatiënten in alle fases van de ziekte. Dat is de missie van Pink Ribbon. Door het financieren van onderzoeken op het gebied van behandeling, nazorg en langetermijneffecten van borstkanker, in een tijd waarin steeds meer mensen borstkanker krijgen.’

Meer info: www.pinkribbon.nl